APA ITU STROKE

Assallamualikum dan salam sejahtera untuk anda semua..hari ini saya bersemagat pulak nak buat blog untuk berkongsi dengan anda semua tentang STROKE.Apa itu stroke ?haa jom saya nak berkongsi dan huraikan tentang apa itu stroke.
APA ITU STROKE

Stroke adalah ketika kondinasi yang terjadi ketika kumpulan darah ke otak telah terputus akibat darah yang tersumbat atau pembuluh darah telah pecah sehingga sel - sel pada sebahagian kawasan otak telah mati.stroke adalah sebahagian yang sangat serius dan perlu di rawat dengan segera.

Stroke juga adalah punca kematian ketiga yang terbesar dimalaysia dan dianggarkan 40,000 rakyat malaysia mengalami stroke.

Stroke adalah serangan otak dan terjadinya apabila bekalan darah ke otak tergangu.otak adalah pusat saraf tubuh , mengawal setiap yang kita lakukan atau fikirkan disamping mengawal setiap yang kita lakukan atau fikirkan , di samping mengawal fungsi - fungsi automatik seperti pernafasan.

Untuk berfungsi , otak memerlukan bekalan darah berterusan yang membawa oksigen dan nutrien yang amat penting.apabila saluran darah didalam otak anda pecah atau pun tersumbat , bekalan darah akan terhenti dan sel - sel otak akan kekurangan oksigen dan nutrien.    

Ini huraian tentang apa itu stroke dan akan datang saya akan kongsikan dengan anda semua punca berlakunya stroke..jangan lupa tunggu tau..





Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA