MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA

Assallamualikum selamat petang..apa khabar semua..bertemu kita sekali lagi untuk entry seterusnya..masih lagi entray yg sama dan saya nak kongsikan dengan anda semua makanan yang berkhasit untuk penghidap asthma.
Ada bebarap makanan yang perlu anda tahu seperti berikut :



1. Pisang

Buah pisang adalah salah satu jenis buah yang banyak disukai masyarakat malaysia , tak kiralah digoreng atau pun makan macam tu jer..tapi tegoklah jugak jenis pisang klu makan macam tu jer hihihihi selain rasanya yang sedap buah yang satu ini pun memiliki khasiat yang baik untuk membantu membuat sistem pernafasan menjadi lebih baik.

2. Bayam

daun hijau yang satu ini memang seringkali dikaitkan dengan makanan yang sehat serta manfaat dan berkhasiat, bayam ini pun ada manfaat untuk melawan dan mencegah penyakit asthma.kerana sejumlah nutrisi dalam bayam mempunyai beta-karoten, vitamin C, E, kalsium dan magnesium adalah sumber vitamin yang baik dalam menghindari asthma.

3. Kiwi

Buah kiwi juga termasuk juga adalah buah-buahan yang baik untuk mengatasi atau mencegah dan mengubati pesakit asthma.ini telah terbukti dan diuji pada anak-anak yang mengalami gangguan pernapasan yang berkaitan dengan penyakit asthma. Kandungan vitamin C yang tinggi pada buah kiwi amat baik untuk kesihatan tubuh.

4. Yougurt

Yougurt mengandung probiotik dan bakteri yang baik untuk tubuh dan berfungsi untuk mengurangi peradangan yang terjadi dalam tubuh. Selain itu, probiotik dalam yougurt juga dapat mengurangakan masalah alergik. Kandungan probiotik dalam yougurt juga dapat berfungsi untuk mengurangkan risiko alergik yang menjadi salah satu penyebab timbulnya asthma.

5. Lobak merah

Selain beberapa makanan seperti diatas, lobak merah pun termasuk dalam sumber makanan yang sehat untuk penderita asthma. Kandungan anti-oksida seperti beta karoten yang terus ke tubuh akan diubah menjadi vitamin A.
6. HALIA
Halia merupakan salah satu rempah yang ada di dunia. Selain itu, ia mempunyai kandungan yang baik dalam halia serta bermanfaat untuk mengatasi masalah asthma, halia memiliki anti-inflamasi yang kuat dan berkhasiat untuk melegekan
peradangan.

MAKANAN YANG TIDAK BOLEH DIMAKAN OLEH PESAKIT ASTHMA 


1. Telur
Telur mengandungi protein yang tinggi dan semua tahu dengan kebaiknnya dalam kandungan tetapi tidak sesuai dengan pesakit asthma sebab boleh menyebabkan alergi pada pesakit.

2. Kekacang
Kacang boleh memburukkan keadaan pesakit asthma.tapi tak semua kacang seperti kacang tanah , walnut ,dimana kacang tersebut boleh menyebabkan masalah asthma semakin teruk.

3. Kerang
Kerang juga tidak digalakn dan boleh menyebabkan kekerapan asthma kembali sehingga belarutan

4. Susu
Susu memang bagus sebab mengandungi kalsium dan protein yang tinggi  tapi sedia maklum bahawa susu juga tidak sesui untuk pesakit asthma.ia juga boleh menyebabkan berlaku kekerapan athma.

5. Wine
Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa wine boleh menyebabkan berlaku
Asthma dengan kerap sekali.wine ini boleh menyebabkan batuk dan juga bersin.ketika bersin dan batuk semakin parah maka asma akan terjadi pada tubuh si pesakit.wine merah juga terjadinya alergi pada seseorang dan sangat berbahaya pada pesakit asthma

Demikian beberapa makanan dan minuman yang boleh diikuti oleh pesakit asthma dan setiap penerangan ada baik dan buruknya untuk pesakit.Semoga bermanfaat untuk kita semua.akan datang saya akan kongsikan lagi supplemant yang wajib anda ambil.
 FB : SITI FATIMAH ABD SAMAD
IG : cantik_cantik_sehat
SID 1141290
WHATSAPP : 019 - 7091176



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE