B.COMPLEX SHAKLEE UNTUK KESIHATAN

Assallamualikum...semua orang dah sedia maklum bahawa b.complex banyak terkandung khasiat dan kebaikan untuk semua golongan tak kira kanak kanak dan orang dewasa..untuk pengetahuan korang semua shaklee pun ada tau vitamin b tapi shaklee dikenali dengan b.complex..

Banyak kelebihan yang boleh kita perolehi daripada b.complex dan sangat - sangat bagus kalau kita jadikan bcomplex teman baik kita..
Qqq

                                                      B.COMPEX SHAKLEE

KANDUNGAN B.COMPLEX

B.complex shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin b , termasuklah 100 % biotin dan asid folik.kesemua 8 komponen ini perlu ada pada vitamin b.complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.kelebihan atau kekurangan akan menyebabkan ketidakseimbangan vitamin b dalam tubuh.vitamin b adalah vitamin larut - air , sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem percernaan.jadi memang sangatlah penting untuk kita mengambil vitamin b.complex setiap hari..

KEISTIMEWAAN B.COMPLEX SHAKLEE

Mempunyai kesemua 8 vitamin iaitu B1 , B2 , B3 , B5 , B6 , B7 dan B12 Dan mempunyai fungsi - fungsi seprti berikut :

VITAMIN B1 ( THIAMIN )

Thiamin diperlukan untuk mengubah karbohidrat menjadi tenaga.sumber vitamin b boleh ditemui dalam beberapa makanan berkaborhidrat tinggu seperti bijirin , roti dan tepung.tanda - tanda kekurangan vitamin b dan sering terjadi kepada anda yang mempunyai pemakanan yang buruk antaranya ialah pergerakkan mata yang tidak dapat dikawal dan juga tangan serta kaki yang tidak seimbang.vitamin b1 adalah mudah larut air dan lebihnya akan dibuang melalui air kencing.sumber lain vitamin b1 adalah makanan laut seperti kerang , ikan dan juga ragi.

VITAMIN B2 ( RIBOFLAVIN )

Riboflavin adalah vitamin B yang penting untuk mata , kulit dan juga metabolisme tubuh badan kita.riboflavin boleh didapati dari sumber makanan seperti susu dan produk yang diproses seperti ayam , brokoli , cendawan dan juga bayam.kalau kita kekurangan vitamin b2 akan berlakunya masalah seperti kulit , terutamanya dibahagian mukut serta hidung.kekurangan Riboflavin juga seperti bibir kering , mata merah dan sensitif pada cahaya.

VITAMIN B3 ( NIASIN )

Fungsi niasin ialah meningkatkan nafsu makan , b3 juga untuk kesihatan kulit dan membaiki sistem penghadapan tubuh.untuk ibu mengandung dan menyusu pula memerlukan dalam angaran 17 - 18 mg sehari.b3 ini juga boleh didapati dari sumber bijirin , beras , kekacang , daging lembu dan cendawan.kekurangan niasin dalam tubuh boleh menyebabkan kulit kering dan mudah terluka , cirit birit dan juga cepat marah atau stress.

VITAMIN B5 ( PANTOTHENIC ACID )

Berita baik untuk mereka - mereka yang nak kurus tu , vitamin b5 juga penting untuk diet sebab kandungan b5 dalam b.complex berfungsi sebagai pemecah lemak , protien dan karbohidrat iaitu menukarkannya menjadi tenaga.b5 juga membentuk sel darah merah.sumber untuk mendapatkan b5 seperti ikan sardin , ayam , avokado , dan tembikai.kekurangan PANTOTHENIC acid boleh terjadinya seperti kelesuan , masalah tido , mual , loya , muntah dan kebas.bagus untuk mereka yang sering mengalami tekanan darah rendah dan juga wanita hamil.

VITAMIN B6 ( PIRIDOKSIN )

Kekurangan b6 boleh terjadinya luka pada bahagian mulut , hilang deria rasa dan kekurangan piridoksin , kepada orang dewasa boleh menyebabkan depresi dan anemia.vitamin b6 ini diperlukan untuk pengeluaran sel sel darah merah dan beberapa zat kimia dalam otak selain membantu penyerapan vitamin b12 dan bagus sistem saraf.b6 ini boleh didapati dari daging lembu muda , kentang , ikan , pisang , tomato , sayuran hijau dan buah berwarna unggu.

VITAMIN B7 ( BIOTIN )

peranan biotin sebagai pemecah lemak , protien dan juga karbohidrat yang menjadi bahan bakar digunakan oleh tubuh.25MCG sehari diperlukan oleh wanita dan 30MCG Diperlukan oleh lelaki , manakala bagi wanita hamil dan menyusu pula memerlukan 30 MCG - 35MCG.kekurangan biotin boleh menyebabkan rambut gugur , masalah mata merah , pucat , lesu dan kulit bersisik.untuk mendapatkan biotin melalui telur , kacang tanah , susu , ikan salmon , oat , tiram dan juga pisang.

VITAMIN B9 ( ASID FOLIK )

Ramai tahu asid sangat diperlukan bagi wanita yang ingin hamil atau pun yang sedang hamil ia bagi mencegah kerosakkan saraf tunjang ( spina bifida ) pada bayi dalam kandungan.sangat penting untuk ibu mengandung mengambil sekurang2nya 60CMG untuk keperluan harian.selain itu Asid folik juga berfungsi untuk membantu mengawal perasaan dan nafsu makan dan memberikan kualiti tido yang lebih nyenyak.kekurangan folic dalam darah boleh diketahuai dgn membuat ujian darah.jika anda berasa penat , berat , berat badan menurun dan anemia kemungkinan anda kekurangan folic dalam darah.antara sumber makanan untuk meningkatkan kadar folik anda ialah susu , sayuran hijau , tembikai susu dan juga hati.

VITAMIN B12 ( KOBALAMIN )

Vitamin b12 sangat penting untuk sistem saraf dan juga otak manusia.penelitian di oxford universitiy menunjukkan bahawa seseorang yang mempunyai kadar vitamin b12 yang lebih rendah berisiko 6 kali lebih tinggi mengalami penyusutan otak.kekurangan vitamin b12 menyebabkan kurang ingatan atau pelupa , murung , stress , hilang nafsu makan , hilang keseimbangan dan anemia.lelaki dan wanita memerlukan 2 - 4 MCG sekurangnya vitamin b12 setiap hari.sumber yang boleh ditemuai melalui makanan ialah kacang soy , daging lembu , ikan , telur , susu , dan rumput laut.kalau risau belum tiba masanya dah nyanyuk bolehlah ambil b.complex dari sekarang..



Cerita bab mengenali tentang 8 vitamin kita dah tahu..ok kali ni saya nak berkongsi pula sapa yang boleh ambil dan wajib ambil b.complex..

SIAPA YANG MEMERLUKAN VITAMIN B.COMPLEX
  • IBU MENGANDUNG
  • IBU YANG MENYUSUKAN ANAK
  • IBU YANG SEDANG BERPANTANG
  • MEREKA YANG INGIN KULIT CANTIK DAN SIHAT
  • MEREKA YANG INGIN MENDAPATKAN ANAK
  • MEREKA YANG MENGALAMI MASALAH MIGRAIN
  • MEREKA YANG MENGALAMI ALAHAN ATAU ECZEMA
  • MEREKA YANG MENGALAMI MASALAH RAMBUT
  • MEREKA YANG INGIN MENGAWAL PARAS KOLESTROL
  • MEREKA YANG MENGALAMI STRESS /TEKANAN
Kalau kita nak tahu apakah kita kekurangan B.COMPLEX dalam badan kita dan apakah Tanda - tanda yang perlu kita ketahuai , di bawah ini saya sediakan tanda - tanda berikut..

TANDA - TANDA MEREKA YANG KEKURANGAN B.COMPLEX DALAM BADAN
  • MEREKA YANG TERLALU SENSITIF
  • MEREKA YANG TERLALU DEFENSIF
  • MINDA YANG TERLALU TERTUTUP
  • MEREKA YANG MENGALAMI KELETIHAN
  • MUDAH MARAH DAN MERAJUK
  • EMOSI YANG TIDAK STABIL
  • MASALAH KEMURUNGAN
  • MASALAH SEMBELIT
  • MUDAH PANIK
  • DARAH GEMURUH
  • KURANG SELERA MAKAN
  • KULIT WAJAH KUSAM
Golongan - golongan di atas memang wajib ambil b.complex untuk harian.. jika anda konsisten in shaa allah masalah anda akan beransur pulih.

Golongan yang bermula dari umur 18 tahun ke atas amat sesuai diambil B.complex shaklee dan sangat sesuai untuk lelaki dan perempuan.mereka yang mengalami Stress , keletihan dan beban kerja yang menekan , juga digalakkan mengambil B.complex.lelaki amat digalakkan untuk mengambil B.complex kerana lelaki mempunyai metabolisme yang tinggi , makan lebih banyak dan memerlukan tenaga badan , jadi memang sesuai sangat untuk lelaki.

Dekat bawah ni saya sediakan testimoni yang pernah mengambil b.complex dan mereka sangat - sangat suka dengan b.complex.

                                                          TESTIMONI 1




                                                           TESTIMONI 2    

Jika anda berminat dengan b.complex ini anda boleh hubungi saya terus di wasapp yang telah saya sediakan di bawah ini..

TEKAN JER DEKAT GAMBAR WASAPP TU

Atau pun korang boleh terus oder sendiri nanti barang terus sampai ke rumah korang

TEKAN JER TERUS GAMBAR NI

FB : SITI FATIMAH ABD SAMAD
IG : cantik _ cantik _ sehat
NO : 019 - 7091176 ( WASAPP / CALL )

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA