PUNCA PENYAKIT SLE

Assallamualikum dan salam sejahtera untuk semua..Entry seterusnya adalah berkaitan dengan penyakit SLE.apa itu SLE ? bahaya ke ? Ada ke rawatan untuk penyakit SLE ini ? Jom kita sama -sama kupas persoalan supaya terjawab segalanya. Harap entry kali ini membantu korang dalam masalah kesihatan dan sentiasa berjaga - jaga..diharapkan kita semua dapat manfaat dari entry yang telah saya sediakan untuk tatapan pembaca semua.selamat membaca.


Apa itu SLE.

SLE ataupun lupus adalah bermaksud Auto imun.penyakit SLE ini sangat bahaya ini kerana dimana Antibodi tubuh pesakit yang sepatutnya melindungi badan untuk melawan penyakit tapi ia boleh menjadi tidak stabil dengan menyerang sel badan yang sepatutnya dilindungi.

SLE ini boleh menjejaskan beberapa organ dalam kita seperti buah pinggang , paru- paru , kulit , Sendi dan masalah saraf.Penyakit SLE ini sangat bahaya , bila terjadi SLE ini ia akan menyerang dan memusnahkan SEL badan kita.

Setiap pesakit SLE mempunyai sintom yang berbeza - beza dan SLE mempunyai 12 keteria digunakan oleh pakar untuk mengesahkan penyakit SLE ini.kalau antara 12 itu ada 4 sintom yang terjadi pada tubuh badan kita kena segeralah berjumpa dengan dokter untuk memastikan tahap kesihatan korang dalam keadaan baik.



SIMPTOM - SIMPTOM PESAKIT SLE


  1. Kerap demam , letih dan mengalami penurunan berat badan
  2. Sakit sendi , bengkak yang belarutan seperti berminggu - minggu
  3. Tompok - tompok merah berbentuk rama - rama disekitar muka dan hidung 
  4. Jika terkena sinaran matahari kulit akan mengalami tompok - tompok merah
  5. Ruam dibahagian muka , telinga , lengan , bahu dan juga dada
  6. Mengalami ulser di mulut dan hidung serta tumbuh dalam jangka masa yang berbulan - bulan
  7. Mengalami ganguan mental , sawan dan juga stroke 
  8. Rambut gugur secara bertompok - tompok seperti merah - merah dan bulat - bulat
  9. Kandungan kerap sangat gugur berkemungkinan anda ada penyakit SLE
  10. Risiko untuk mendapat darah beku
  11. Bilangan sel darah putih atau sel darah merah rendah  
  12. Ada darah dan juga protein didalam air kencing petanda awal ada masalah buah pinggang
Kalau ada 12 simptom ada 4 dalam senarai di atas berkemungkinan mendapat risiko SLE dan korang disyorkan cepat -cepat berjumpa dokter untuk mendapatkan kepastian.

Penyakit SLE ini boleh membawa maut sebab dia boleh menyebabkan kegagalan fungsi organ di sebabkan serangan Daripada SLE itu sendiri.

SLE  boleh merosakkan buah pinggang 

menggurangakan keupayaan membuang bahan sisa toksin dalam air kencing.biasanya pesakit tidak mengalami rasa sakit tetapi pesakit akan mengalami kaki bengkak dan perlu membuat ujian darah untuk memastikan buah pinggang dalam keadaan yang sihat.

MEROSAKKAN PARU - PARU

Sebilangan antara penyakit SLE ini dia menghadapi keradangan paru - paru dan menyebabkan susah untuk bernafas dan akan berasa sakit ketika bernafas.

MENGALAMI KEROSAKKAN ORGAN UNTUK BAHAGIAN SALURAN DARAH

Pengaliran darah seluruh tubuh akan tergangu disebabkan penyakit SLE ini.

KEKURANGAN DARAH

Pesakit SLE mungkin akan mengalami kekurangan darah , kekurangan sel darah putih , atau bilangan platelet rendah.ada juga sesetengah pesakit SLE dia mengalami pendarahan yang cepat membeku.

MEROSAKKAN SISTEM SARAF

SLE juga boleh merosakkan bahagian saraf terutamanya saraf otak.biasanya pesakit akan mengalami sakit kepala , cepat lupa , pening dan mempunyai masalah ganguan mental jika tidak dikawal.


Cadangan terbaik untuk mereka yang mengalami SLE adalah VIVIX Shaklee.kenapa saya katakan vivix ?sebab pilihan vivix adalah penyakit SLE ini menghadapi masalah kerana sel dalam badan mereka tidak dapat berfungsi secara normal sehingga menjejaskan kesihatan dan keadaan tubuh badan pesakit itu sendiri.vivix shaklee membantu membaik pulih sehingga ke sel DNA.vivixmembantu memperbaharui sel yang dah rosak dan becelaru.dengan vivix membantu menyihatkan kembali.

Penyakit SLE Perlu mengekalkan cara hidup yang sihat dan berusaha menjaga kesihatan mereka.Dekat bawah ini saya sediakan testimoni yang berjaya sehat dengan vivix dari shaklee..




Untuk jalan yang terbaik kalau ada yang mengalami tanda - tanda awal sakit SLE ini bolehlah ikhtiar secepatnya dengan vivix..semoga kita semua bebas dari segala penyakit yang merbahaya in shaa allah..

Jika anda nak cuba ikhtiar dengan vivix bolehlah hubungi di no yang telah saya sediakan..selamat mencuba .assallamualikum..

SITI FATIMAH ABD SAMAD ( FB )
cantik _ cantik _ sehat ( IG )
019 - 7091176 ( wasapp )


Atau korang boleh terus tekan untuk terus oder

                                         

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA