PETUA HILANGKAN BATUK BAYI





Asmku...hari ni nak kongsi petua macam mana nak hilangkan batuk pada bayi....yelah kalau bawak pegi klinik pun takut ada solution lah pulakkan..sebab bayi mana boleh makan ubat sangatkn..jadi saya sediakan petua untuk ibu - ibu yang nak merawat sendiri kat umah tu..
Jadi jom kita berlajar petua yang pertama ni..

PETUA 1

MADU ASLI

untuk bayi atau kanak - kanak , 1 sudu kecil.kalau rasa madu tu macam pekat jer , boleh tambah air sikit.madu boleh mengeringkan kahak.campurkan madu pada susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari.psss sila guna sudu plastik yer.

PETUA 2

KUNYIT HIDUP ATAU BAWANG PUTIH

Kunyit hidup tu , gosok pada permukaan yang kasar untuk dapatkan serbuk, leps tu serbuk kunyit tu dicampurkan dengan minyak masak kemudian sapukan ke dada bayi..kalau nak guna bawang putih , bakar sikit bawabg putih tu tapi pastikan jangan sampai hangit..caranya sama macam kunyit tadi , gosok ambil serbuk , kemudian campurkan dengan minyak masak baru sapu ke dada bayi.

PETUA 3

GULA MELAKA

Bagi menghilangkan batuk yang berpanjangan , terutama pada kanak - kanak ambil gula melaka , pecahkan kecil - kecil dan berikan pada anak anda dan makan seperti gula - gula.lakukan beberapa kali sehingga sembuh.

PETUA 4

KISMIS

kalau anak kita dah boleh mengunyah , amalkan makan kismis sebanyak 21 biji setiap hari..insya allah batuk akan hilang.

PETUA 5

LEMON , HALIA , MADU
Perahkan lemon, hiris halia dan masukkan madu sehingga meliputi halia. biarkan semalaman dalam peti ais, boleh berikan kepada anak-anak yang berumur 2 tahun keatas.


kalau ibu diluar sana kuarang yakin nak bagi bayi anda ubat sebab masih kecil lagi bolehlah cuba-cuba petua yang saya bagi ni..manalaha tahukan mujarab., manalah tahukan dengan izin allah boleh pulih..insya allah.

selamat mencuba ibu - ibu semua..

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA