APA ITU RESDUNG

Assalalmualaikum dan selamat petang..hari ni nak cerita dan berkongsi dengan anda semua apa itu resdong..mesti ada yang tak tahu dan mengangap itu remeh..tapi penting sangat kena ambil tahu sebab resdung boleh membawa kemudaratan.jom baca..



Resdung merupakan antara penyakit yang biasa dikalangan masyarakat kita.resdung juga dikenali sebagai penyakit sinusutis.penyakit resdung ini selalu dipandang remeh oleh masyarakat kita malah ada yang tidak menyedari menghidap resdung , lebih teruk lagi.apabila penyakit ini bersarang tanpa sebarang rawatan.

RESDUNG atau seduan(sinusitis) adalah sejenis penyakit yang mudah berjangkit dalam waktu yang singkat apabila daya tahan penyakit atau antibodi seseorang itu lemah dan tidak dapat menahan kuman resdung / hama) yang terus merebak dalam tubuh pesakit.

Percayakah anda resdung adalah penyakit yang berpunca dari parasit demodex atau apa yang dipanggil sebagai ulat resdung. Terdapat kira-kira 44 jenis resdung! Masalah resdung berpunca dari alahan terhadap habuk,debu, pemakanan, pencemaran dan sebagainya. Penyakit resdung boleh membawa MAUT !!!.

APAKAH SINUS /RESDUNG

Sinus merupakan rongga atau ruang udara yang berada di tulang muka. Rongga ini bersambung ke hidung melalui saluran yang sangat kecil.Biasanya lendir dihasilkan oleh rongga ini setiap masa dan disalirkan kedalam hidung.

Ramai beranggapan tulang muka padat (solid) sebenarnya mengandungi ruang-ruang udara.Ruang-ruang udara ini, menjalankan fungsinya bagi meringankan tulang-tulang kepala untuk dengungan (resonance) normal suara manusia.

Ruang-ruang sinus ini sebenarnya mempunyai pintu yang terbuka yang menghubungi ruang tersebut dengan hidung.Sehubungan itu, pintu-pintu perhubungan ini menyebabkan penyakit di hidung boleh masuk ke dalam sinus di mana ia sering keluar ke ruang hidung.

Jika aliran dari sinus ini tersumbat maka lendir ini akan berkumpul seterusnya kumam (bakteria) akan membiak didalam rongga sinus ini.Ini menyebabkan penghasilan nanah dan juga bengkakkan didalam lapisan hidung. 

Allah mesti rasa takutkan bila baca..saya sendiri pun takut..bukan apa boleh bawak maut..
Ini adalah entry berkaitan dengan resdung..mungkin ada yang tak tahu apa itu resdung..dan entry akan datang saya akan syerkan lagi dengan anda semua punca berlakunya resdung ni..



FB : SITI FATIMAH ABD SAMAD
IG : Cantik _ cantik _ sehat
SID 1141290
WHASTAPP : 019 - 7091176

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA