RAWATAN RESDUNG

Assalamualaikum selamat petang..selain ubat banyak kaedah yang boleh kita merawat resdung dan antara salah satunya adalah mengunakan perubatan cara tradisioanl..bagaimana caranya jom teruskan membaca:-


Ubat Resdung Cara Tradisional
Ada dikalangan kita ni mesti ada masalah resdung kan. Lebih2 lagi yang gatalnya memang tak dapat ditahan-tahan. Bagi sesetengah pesakit lebih suka mengambil ubat atau melakukan rawatan tradisional. Jadi, kat sini saya nak kongsikan cara mengurangkan masalah resdung secara tradisional.Bagi saya cara ni taklah susah sangat, bahan-bahan pun senang diperolehi, Cuma bergantung pada kita je, rajin atau malas. Kalau rajin, masalah resdung dapat dikurangkan dan tak mustahil boleh hilang.
1. Bawang , Daun sirih Dan biji Sawi

sediakan beberapa hirisan bawang , beberapa helai daun sirih dan secubit biji sawi. Bahan2 ni di campur dalam air yang mendidih, kemudian bolehlah wapkan ke muka. Amalkan kaedah ni sekerap mungkin untuk kesan yang lebih baik sebagai ubat resdung mujarab.

2. Jintan manis

Selain tu boleh juga guna kaedah ni, dengan mengisar sedikit jintan manis, kemudian bungkus dalam perca kain. Hidu setiap kali sebelum tidur. Amalkan selalu, insyaAllah mujarab.

3.10 Helai Daun Pandan
     8 Biji Limau Nipis 

Cara-caranya :

Hiris daun pandan halus seperti bunga rampai. Perah limau nipis dan gaul kedua-duanya sehingga sebati. Sapu di bahagian muka. Jika ianya sebati dengan diri anda, tidak sampai 5 minit ulat resdung akan keluar melalui liang roma di kulit muka. Paling banyak ulat itu keluar melalui kening anda dan jika sangkut, tarik ajer ulat itu.
Lakukan 3 kali seminggu dan waktu yang seelok-eloknya ialah di antara 10 pagi hingga 3 petang kerana ulat-ulat itu cukup aktif. Campuran yang selebihnya boleh disimpan di dalam peti ais tetapi tidaklah sefresh pada yang baru. Elok letakkan kain hitam atas peha masa sapu sebab ulat ini attacted to black cloth.

4. Lidah Buaya
Mungkin sepanjang ini kita hanya tahu khasiat lidah buaya untuk merawat rambut. Namun faktanya, lidah buaya boleh dipakai untuk mengubati resdung sebab mengandungi sifat antiseptik. Cara pakainya adalah dengan menitiskan lendir atau gel lidah buaya pada hidung. Agar lebih berkesan, minumlah rebusan lidah buaya secara teratur.

Untuk kaedah perubatan atau supplemant untuk diambail ialah seperti berikut :-
Disini saya ingin berkongsi mengenai tip - tip yang boleh digunakan dan sangat berkesan untuk jangka masa yang panjang dalam mengurangkan dan menghindari penyakit ini daripada melarat.formula rawatan secara semulajadi ini  adalah :-

1 . Memperkuatkan sistem imunisasi dalam badan dengan vitamin - vitamin yang sesui .Dalam
      konteks rawatan alahan  , saya sangat mengalakan pengambilan Vitamin c , B.complex ,Dan
      Alfalfa Complex.

2 . Melakukan Senaman secara rutin kerana senaman boleh menstabilkan sistem imunisasi 
      Seseorang di samping dapat mengelak kenaikan berat badan kerana obesiti boleh mengangu
      sistem respirasi seseorang.

 Diharap dengan perkongsian ini dapatlah membantu anda semua dalam masalah yang anda hadapi.selamat mencuba


FB : SITI FATIMAH ABD SAMAD
IG : cantik _ cantik _ sehat
SID 1141290
WHATSAPP : 019 - 7091176


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA