Apa itu penyakit asthma

Assallamualikum selamat petang untuk anda semua.

kalu sebut pasal asthma saya adalah berketurunan berpenyakit asthma , mak saya , arwah atuk saya , adik dan arwah ayah saya memang pengidap pesakit asthma.bila lihat kesakitan yang di tanggung memang agak rumit bila dilihat.macam mana nak tahu dan apa itu asthma dikalangan kita?.beberapa entry saya nak kongsi dengan anda semua apa itu asthma..



APA ITU ASTHMA ?



Asthma adalah jenis penyakit jangka masa yang panjang dan penyakit yang kronik pada saluran penapasan yang ditandai dengan peradangan dan penyempit saluran penapasan yang mendatangkan kesesakkan atau kesusahan ketika bernafas.selain susah ketika bernafas , pesakit  juga boleh mengalami tanda -tanda sintom -sintom lain seperti sakit dada dan batuk-batuk.Asthma boleh juga terdapat pada semua golongan tak kiralah  golongan muda atau tua.

Meskipun penyebab asthma belum diketahui secara jelas , namun ada beberapa faktor yang boleh kerap berlakunya astham dan salah satunya adalah seperti asap , rokok , debu , bulu binatang , aktiviti ,keadaan sejuk , virus atau terdapat pencemaran bahan kimia.

Bagi seseorang yang memiliki penyakit asthma,saluran pernafasannya lebih sensitif di bandingkan orang lain yang tidak memiliki penyakit seperti ini ketika paru - paru berlaku seperti di atas , maka otot2 saluran pernafasan pesakit asthma akan menjadi kaku dan menyebabkan saluran pernafasan tersebut menjadi sempit selain itu akan terjadi peningkatan penafasan menjadi sukar ketika bernafas.



Diharapkan perkongsian ini sedikit sebanyak dapat membantu anda dalam menghadapi masalah ini dan jika kesempatan lagi in shaa allah saya ingin berkongsi lagi dengan anda semua apa punca terjadinya asma dan simptom2 tersebut.



           FB: SITI FATIMAH ABD SAMAD
IG : Cantik_cantik _ sehat
  WHATSAPP : 019 - 7091176

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA