KEBAHAGIAAN ANAK - ANAK ADALAH TANGGUNGJAWAB KEDUA IBU BAPA







KEBAHAGIAAN ANAK- ANAK ADALAH TANGGUNGJAWAB KEDUA IBU BAPA



Bismillah..anak Merupakan nikmat daripada allah , kita Sebenarnay memerlukan pertolongan dari allah Untuk mensyukuri nikmat allaah , supaya tidak ada bangga diri , riak atau pun sombong.Beberap tip yang boleh diamalkan Sebagai tanda kesyukuran Diatas nikmat anak yang allah berikan.


1 ketika basuh beras Niatkan "ya allah lembutkan la hati anak - anak ku ( sebutkan nama dia ) untuk faham Agamanya "...Kerana anak yang tak faham agama boleh membawa ibu bapaNya juga ke neraka.] Sebagaimana kau lembutkan beras ini Menjadi nasi " basuh beras Lawan jam ( macam orang tawaf ) Sambil selawat Kepada nabi muhammad S.A.W.masa buat kerja hati jangan lalai ...dan ingat kepada allah selalu..


2 Pandang wajahnya semasa dia tidur Ucapakan bahawa , Ibu nak ( nama anak ) Jadi anak yang soleh sayang ! Cubalah amalkan ( Ustaz kata ini makna Kita bercakap dengan rohnya ) Dan ucapan ini adalah doa Dan allah maha mendengar lagi maha melihat.


3 jika bangun solat malam , solatlah hajat disisinya.maksudnya kita solat dalam bilik dia Dan dekat dengan dia.Jika kita selalu buat dan Dan kita juga selalu Beritahu dia yang kita sering Doakan dia , dia akan rasa satu ikatan kasih sayang Yang hakiki Yang kita amat sayangkan Dia dan nak Dia jadi anak yang soleh / soleha .dia akan Kita selalu solat hajat untuknya.


4  minta dikasihani Ucapkan setiap masa bahawa Kita ni sedang menunggu panggilan allah.Jika dia tak jadi anak yang soleh / soleha Bermakna dia tak sayangkan kita dan Tentunya kita akan merana Dia alam barzah nanti.


5 peluklah anak selalu Walau pun dia sudah besar ,Sebagaimana kita tatang dia Masa kecilnya.Aura ciuman Dan belaian ibu Sambil bisikkan Padanya yang kita bangga Mempunyai anak sepertinya.


6 Maafkan anak setiap masa Walau pun perbuatannya amat melukakan hati kita .muhasabah diri mungkin kita Mungkin kesilapan yang anak lakukan Itu adalah kerana dosa -dosa kita dimasa lampau.


7 Yang paling penting jaga tutur kata kita , Jangan sesekali ucapkan perkataan Yang boleh melukakan hatinya.jika ini berlaku juga jika kita TER kata.cepat- cepat Cari masa yang Sesuai untuk kita Minta maaf padanya.Mengakulah Padanya itu kelemahan kita , kita marah kerana dia buat salah,bukan bermaksud kita membenci . Ceritalah macam buat drama pun boleh.


8 Amalkan membaca ayat 40 surah ibrahim Supaya kita , anak dan zuriat Kerturunan kita Termasuk dalam golongan Orang2 yang tetap mendirikan solat.( wahai tuhanku !jadikanlah daku Orang yang mendirikan sembahyang Dan demikianlah juga zuriat Keturunanku.Wahai tuhan kami , Perkenankanlah doa Permohonanku )


9 Selalu ingatkan anak bahawa Tak guna ada pangkat , belajar tinggi , Hatta hafal Quraan sekalipun Jika tidak mempunyai Peribadi yang mulia.Allah tak pandang wajah yang cantik Tapi pandang hati yang cantik.allah tak sayang , manusia tak suka.


10 Jika teringatkan anak tiba - tiba ,Kirimkan bacaan alfatiha. Sampai ke ayat iyyakanakbudu WaiyyakanaStain - yang ertinya  " hanya kepadamu kami sembah Dan hanya padamu Mohon pertolongan.Mintalah apa2 hajat Masa itu yang ada hubungan kait Dengan anak yang kita ingat tu , habiskan bacaan surah alfatiha Doakan swmoga anak kita Diberi kefahamn yang sebenarnya dalam urursan agamanya.Memiliki ilmu yang bermanfaat Dan serahkan urusan anak Kepada allah untuk menjaganya..


Semoga bermanfaat , mari berkongsi Bersama sahabat -sahabat insya allah..



Perkongsian dan tips.














Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MAKANAN DAN LARANGAN UNTUK PESAKIT RESDUNG

PUNCA PENYAKIT SLE

MENU TERBAIK UNTUK PESAKIT ASTHMA