MASAALAH EMOSI KEMURUNGAN KANAK-KANAK
KEMURUNGAN( KANAK - KANAK )
PENGENALAN
⏩ Kanak-kanak tidak terkawal menghadapi masalah emosi ini.
⏩ Perubahan emosi dapat dilihat seperti sedih, takut, marah atau bermasalah
tingkah laku
Kanak- kanak berisiko mengalami kemurungan berpunca dari:
⏩ Pengalaman tekanan perasaan persekitaran contoh dipulau oleh keluarga.
⏩ Pengalaman kehilangan seseorang yang disayangi seperti ahli keluarga yang
Terdekat
⏩ Keluarga yang mempunyai sejarah penyakit kemurungan
⏩ Mempunyai sejarah masalah penyakit jiwa (mental) pada zaman kanak
kanak seperti gangguan kemerosotan hyperaktif, Gangguan dala
pembelajaran, gangguan kekusutan (anxiety), penderaan, gangguan awal
dalam kelakua tingkah laku.
APAKAH TANDA - TANDA KEMURUNGAN
Perubahan boleh ditunjukkan dalam
1 . KELAKUAN
⏩ Sedih, menyayat hati atau tangisan berterusan
⏩ Kurang berminat dalam aktiviti yang menggembirakan
⏩ Terpinggir / terasing
⏩ Marah dan suka bermusuh
⏩ Hubungan yang tegang
⏩ Kerapkali tidak hadir ke sekolah
⏩ Hendak lari dari rumah
⏩ Kelakuan yang merosakkan diri sendiri
2 . PERASAAN / EMOSI / PEMIKIRAN
⏩ Perasaan tidak puas hati
⏩ Kurang tumpuan
⏩ Kurang keyakinan diri
⏩ Rasa diri tidak berguna
⏩ Bosan
⏩ Tertekan kerana disingkir
⏩ Cepat marah
3 . PERUBAHAN FIZIKAL
⏩ Kurang tahap tenaga kecerdasan
⏩ Perubahanan masa tidur atau makan
⏩ Masalah fizikal seperti sakit kepala, sakit perut dan sebagainya
⏩ Perubahan berat badan
BILAKAH SESEORANG ITU PERLUKAN BANTUAN
Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan apabila:
⏩ Kanak-kanak itu kelihatan tidak gembira dan rasa rendah diri
⏩ Kanak-kanak mengalami ketidak seronokan yang berterusan
⏩ Gangguan perasaan emosi dalam aktiviti harian
BOLEHKAH KEMURUNGAN MEMBAWA KEPADA MASALAH LAIN
Kemurungan pada diri kanak-kanak boleh membawa:
⏩ Gangguan dalam proses tumbesaran
Gangguan dalam fungsi seperti:
⏩ Proses pembelajaran
⏩ Menjalin perhubungan dengan ahli keluarga yang lain, rakan-rakan atau
guru-guru
⏩ Masalah gangguan tingkah laku yang serius
⏩ Penyalahgunaan untuk keselesaan seperti merokok, mengambil minuman
keras, dadah
⏩ Mencederakan diri sendiri
⏩ Risiko membunuh diri
BOLEHKAH KITA BERBUAT SESUATU UNTUK MEMBANTU KANAK-KANAK
SEDEMIKIAN
⏩ Pengesanan awal dan mengenal pasti kanak-kanak yang berpotensi
menghadapi kemurungan adalah sangat mustahak
⏩ Bantuan Psikologi mesti diberikan untuk membantu kanak-kanak ini.
⏩ Berlajar berfikiran positif dengan mengawal dan menunjuk ke arah cara
yang betul. Terapkan kepercayaan diri sendiri
⏩ Mengendalikan kehidupan secara positif dan yakin dengan perubahan diri,
dapat mengatasi ketakutan, marah,kecewa dan sebagainya
⏩ Memperkembangkan kemahiran sosial yang positif
⏩ Kaunseling juga mustahak untuk
⏩ Perseorangan
⏩ Keluarga
⏩ Sekolah
Ubat mengawal tekanan perasaan akan diberikan oleh Pakar Psikiatri.
DAPATKAH KEMURUNGAN DIELAKKAN ?
Banyak cara dapat dilakukan untuk menyediakan persekitaran yang positif keatas
kanak-kanak seperti:
⏩ Membantu kanak-kanak menghadapi kehidupan yang positif
⏩ Memberi bantuan psikologi bila kanak-kanak itu menghadapi masalah
⏩ Menyediakan hubungan saling menerima, kemesraan, bertindakbalas dan
saling percaya mempercayai.
⏩ Tunjukkan contoh tauladan dan pengawasan yang baik
⏩ Memberikan perlindungan yang selamat, harmoni dan persekitaran yang
sihat.
PENGENALAN
⏩ Kanak-kanak tidak terkawal menghadapi masalah emosi ini.
⏩ Perubahan emosi dapat dilihat seperti sedih, takut, marah atau bermasalah
tingkah laku
Kanak- kanak berisiko mengalami kemurungan berpunca dari:
⏩ Pengalaman tekanan perasaan persekitaran contoh dipulau oleh keluarga.
⏩ Pengalaman kehilangan seseorang yang disayangi seperti ahli keluarga yang
Terdekat
⏩ Keluarga yang mempunyai sejarah penyakit kemurungan
⏩ Mempunyai sejarah masalah penyakit jiwa (mental) pada zaman kanak
kanak seperti gangguan kemerosotan hyperaktif, Gangguan dala
pembelajaran, gangguan kekusutan (anxiety), penderaan, gangguan awal
dalam kelakua tingkah laku.
APAKAH TANDA - TANDA KEMURUNGAN
Perubahan boleh ditunjukkan dalam
1 . KELAKUAN
⏩ Sedih, menyayat hati atau tangisan berterusan
⏩ Kurang berminat dalam aktiviti yang menggembirakan
⏩ Terpinggir / terasing
⏩ Marah dan suka bermusuh
⏩ Hubungan yang tegang
⏩ Kerapkali tidak hadir ke sekolah
⏩ Hendak lari dari rumah
⏩ Kelakuan yang merosakkan diri sendiri
2 . PERASAAN / EMOSI / PEMIKIRAN
⏩ Perasaan tidak puas hati
⏩ Kurang tumpuan
⏩ Kurang keyakinan diri
⏩ Rasa diri tidak berguna
⏩ Bosan
⏩ Tertekan kerana disingkir
⏩ Cepat marah
3 . PERUBAHAN FIZIKAL
⏩ Kurang tahap tenaga kecerdasan
⏩ Perubahanan masa tidur atau makan
⏩ Masalah fizikal seperti sakit kepala, sakit perut dan sebagainya
⏩ Perubahan berat badan
BILAKAH SESEORANG ITU PERLUKAN BANTUAN
Anda dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan apabila:
⏩ Kanak-kanak itu kelihatan tidak gembira dan rasa rendah diri
⏩ Kanak-kanak mengalami ketidak seronokan yang berterusan
⏩ Gangguan perasaan emosi dalam aktiviti harian
BOLEHKAH KEMURUNGAN MEMBAWA KEPADA MASALAH LAIN
Kemurungan pada diri kanak-kanak boleh membawa:
⏩ Gangguan dalam proses tumbesaran
Gangguan dalam fungsi seperti:
⏩ Proses pembelajaran
⏩ Menjalin perhubungan dengan ahli keluarga yang lain, rakan-rakan atau
guru-guru
⏩ Masalah gangguan tingkah laku yang serius
⏩ Penyalahgunaan untuk keselesaan seperti merokok, mengambil minuman
keras, dadah
⏩ Mencederakan diri sendiri
⏩ Risiko membunuh diri
BOLEHKAH KITA BERBUAT SESUATU UNTUK MEMBANTU KANAK-KANAK
SEDEMIKIAN
⏩ Pengesanan awal dan mengenal pasti kanak-kanak yang berpotensi
menghadapi kemurungan adalah sangat mustahak
⏩ Bantuan Psikologi mesti diberikan untuk membantu kanak-kanak ini.
⏩ Berlajar berfikiran positif dengan mengawal dan menunjuk ke arah cara
yang betul. Terapkan kepercayaan diri sendiri
⏩ Mengendalikan kehidupan secara positif dan yakin dengan perubahan diri,
dapat mengatasi ketakutan, marah,kecewa dan sebagainya
⏩ Memperkembangkan kemahiran sosial yang positif
⏩ Kaunseling juga mustahak untuk
⏩ Perseorangan
⏩ Keluarga
⏩ Sekolah
Ubat mengawal tekanan perasaan akan diberikan oleh Pakar Psikiatri.
DAPATKAH KEMURUNGAN DIELAKKAN ?
Banyak cara dapat dilakukan untuk menyediakan persekitaran yang positif keatas
kanak-kanak seperti:
⏩ Membantu kanak-kanak menghadapi kehidupan yang positif
⏩ Memberi bantuan psikologi bila kanak-kanak itu menghadapi masalah
⏩ Menyediakan hubungan saling menerima, kemesraan, bertindakbalas dan
saling percaya mempercayai.
⏩ Tunjukkan contoh tauladan dan pengawasan yang baik
⏩ Memberikan perlindungan yang selamat, harmoni dan persekitaran yang
sihat.
Ulasan